Rola powiększalnika w fotografii

Powiększalnik jest najważniejszym przyrządem w ciemni fotografa amatora. Ciemnia dla powtórzenia to to na górze 😉 Powiększalnik jest to najprościej mówiąc aparat, za pomocą którego z negatywów o małych rozmiarach uzyskamy obraz o wielkich rozmiarach. Zasada powiększalnika jest banalnie prosta i zna ją nawet zwykły amator bez uczestniczenia wcześniejszego na kurs fotograficzny.

Żelazna zasada

Bowiem zasada powiększania, inaczej mówiąc rzutowania w dużym formacie na papier światłoczuły tego, co zawiera niewielki negatyw, jest właśnie odwrotnością fotografowania, gdzie obraz o wielkich rozmiarach rzutowany jest za pomocą obiektywu na kliszę w pomniejszeniu. W czasie procesu powiększania oświetlony jest on światłem lampy, która jest zamknięta w wentylowanej, szczelnej kopule znajdującej się przed kamerą, a negatyw. Promienie, które biegną od bardzo oświetlonej ramki z negatywem po przejściu przez obiektyw powiększalnika rysują na desce ku jego podstawie zwiększony obraz tego, co negatyw sam w sobie zawiera.

Powiększalniki mają różną konstrukcję, zwłaszcza, gdy chodzi o ich układ oświetleniowy. W skład najprostszego powiększalnika wchodzą źródło światła, matówka, ramka, w której umieszcza się negatyw, obiektyw, który da się regulować, suwnica, oraz deska projekcyjna, na którą rzutowany jest obraz. Jednak najprostszy powiększalnik jest ten z matówką lub szybą mleczną. Można go śmiało polecić amatorom, gdyż jest najprostszy w wykonaniu i amator fotograf bez wcześniejszego udziału na kurs foto może sam go we własnym domu wykonać. W obecnych czasach produkowane są powiększalniki z kondensorem. Kondensor to nic innego, jak dwie płasko – wypukłe soczewki zwrócone tymi wypukłościami do siebie.

Ich zadaniem jest dokładne prześwietlenie całego negatywu światłem o oznaczonym kierunku. Powiększalniki takie dają obraz jasny oraz twardy. Każde nawet najmniejsze uszkodzenie czy zadrapanie negatywu jest rejestrowanie na powiększeniu. Porównując powstały obraz z tym uzyskanym powiększalnikiem z matówką, obraz uzyskany powiększalnikiem z kondensorem jest o wiele bardziej analityczny oraz także kontrastowy.

1 Komentarz on "Rola powiększalnika w fotografii"

  1. Co myślisz o nielegalnych filmach?

Leave a comment

Your email address will not be published.


*